Profiel en CV

(neem voor een volledig CV contact op)

Profiel
Ruim 20 jaar ervaring in Informatie- en Servicemanagement en Consulting. ITIL Master gecertificeerd (enige in NL). Initiatiefrijke en analytisch sterke organisatieadviseur. Als adviseur en verandermanager verantwoordelijk voor ontwerp en transformatie van organisaties en processen bij diverse klanten. Zowel aan de regie-kant als aan de support-kant. Kenmerkt zich door zijn gedrevenheid en doorzettingsvermogen. Ervaring met (beleids)advies, auditing, service-, proces-, kwaliteits-, verander- en project-management. Werkt projectmatig en resultaatgericht, en stemt zijn werk goed af met alle betrokkenen. Krijgt snel vertrouwen en ondersteunt anderen graag met zijn kennis en vaardigheden. Eind 2012 is zijn boek over IT-management gepubliceerd door het toonaangevende Britse TSO: www.designing-IT-organizations.com

Opleidingen

  • 1987 – 1993 Erasmus Universiteit Rotterdam, diploma (bul) 1993
    Afstudeerrichting Bedrijfseconomie – variant Informatiemanagement
  • 2006 – 2008 Service & Performance Academy (Getronics), diploma 2008
  • 1995 – 1996 Beheer van Automatisering (AMBI-HX deeltijd), diploma 1996
  • 1981 – 1987 VWO, diploma 1987

Certificaten
Scaled Agile Framework – Leading SAFe (2016), Agile Scrum Foundation (2016), Professional Scrum Master (2016), DevOps Foundation (2016), Lean Six Sigma Black Belt (2015), ITIL Master (2014), ITIL Expert (2008), ITILv2 Service Manager (1998), ISM Foundation & Masterclass & Projectleider (2014), ITIL Security Management-Practitioner (2006), PRINCE2-Practitioner (2005), ISO20000 Manager (2009), BISL-F(oundation) (2005), ASL-F (2001), MOF-F (2004), CMM-F (2001), ISPL-F (2005), MSP-F (2004), TOGAF (2007)

Trainingen
Onder meer: Lean Six Sigma green belt (2007), Adviseren met resultaat (1999), INK management model (2007), Outsourcing in de praktijk (2002)

Onderscheidingen
PRISM logo DPSMDistinguished Professional in Service Management’  (DPSM): credential toegekend aan mij in 2013 door het priSM institute (onderdeel itSMF International). “DPSM is for senior, well experienced Service Management professionals and leaders.”

Foto certificate ITIL Master Pin or Badge 2014

Foto ITIL Master pin

 

 

“The first certified ITIL master in the Netherlands is Job ten Hagen. Job is the only certified ITIL Master in the Netherlands so far.” Link

 

Publicaties

  • Auteur boek “Designing and Transforming IT Organizations”. Wereldwijd gepubliceerd door het Britse TSO, 16-8-2012, ISBN 9780117080744. Klik voor boek op TSOshop.uk. Website over het boek: www.designing-IT-organizations.com.
  • Coauteur boek “Service Level Management and the Service Manager”. Wereldwijd gepubliceerd door het Britse TSO, 14-5-2013, ISBN 9780117081864. Klik voor boek op TSOshop.uk en Klik voor info op website boekenreeks
  • Auteur artikel: “Inbedden van DevOps in de organisatie“, Vakblad Informatie, 2-2016 Klik voor artikel
  • Auteur artikel “Grote ict-organisatie heeft vaak keerpunt nodig voor verandering“, Keynotes 2, TIEM/itSMF, 2013. Klik voor artikel
  • Diverse artikelen als lid expert-panel in vakblad Computable over o.a. organisatieverandering, ISO20000, SLM, servicemanager en IT servicemanagement, Computable.nl. Klik voor artikelen
  • Co-auteur boek “The ITIL-experience” over opmerkelijke servicemanagement-ervaringen, 2009, ISBN 9781742442181. Klik voor boek op Amazon.com
  • Auteur artikel “ITILv3 Service Transition in praktijk“, IT Beheer Magazine, 2009 Klik voor artikel
  • Auteur publicatie “ISO 20000“, CD ROM Checklisten Informatie Management, SDU, 2009 Klik voor samenvatting artikel
  • Auteur artikel Sourcing en inbesteding, ITSMF Best Practice Magazine, 2007 Klik voor artikel
  • Auteur doctoraal-scriptie “De relatie tussen IT en business strategie“, Erasmus, 1993

Presentaties

  • Presentatie gegeven op internationaal Symfoni-congres over de inhoud en lessen uit mijn boek, 2013 < Link >
  • Presentatie over mijn boek gegeven op Boekenbal Stichting Spider, 9 oktober 2014. Link
  • Presentatie gegeven op Service Manager Dag 2013 over aanpak ITSM verbetering, 25 april 2013. Download presentatie op website SMD 2013.
  • Presentatie gegeven op itSMF-voorjaarscongres over organisatieinrichting, 2009
  • Presentatie gegeven op Outsourcing-congres over outsourcing en inbesteding, 2008

Werkgevers

  • Ten Hagen Consulting (sinds 2012): Eigenaar, interim organisatieadviseur
  • KPN Consulting (2011 – 2012): Business consultant
  • Getronics Consulting (2009 – 2011): Management consultant
  • Getronics PinkRoccade (2006 – 2008): Senior consultant
  • PinkRoccade (2002 – 2005): Consultant
  • Pink Elephant (1994 – 2001): IT consultant

Aanbevelingen

  • “Job has worked for us for many years and is a highly motivated professional. As a consultant Job has helped many of our clients successfully formulate and implement IT strategies and improvement plans. I thank Job for all he has contributed to the success of our clients and to our organisation.” (oktober 2012, Vice President KPN Consulting)
  • “I’ve known Job as a hardworking and upright man. He has his heart and mind set on process management and on how process results can make a difference in realizing business. He has a very good understanding of IT service management in general and in particular ITIL. I have always enjoyed working with Job.” (2012, Director KPN Consulting)

Aantal aanbevelingen/endorsements per skill op LinkedIn

Top skills

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samenvatting werkervaring: selectie van klantopdrachten
Klik op de items hieronder om de verantwoordelijkheden en resultaten te zien. Neem voor nadere informatie contact op.

Functie: Interim Organisatiearchitect/adviseur en implementatiebegeleider. Klant: Ministerie

2017-2017.

Organisatieontwikkeling; Ontwerp en inrichting IT/IV-organisatie, inrichten demand/supply tussen dienstverlener – regieorganisatie – klanten. Inrichten governance, m.b.v. IT Governance Framework.

Functie: Interim Informatiemanager. Klant: Ministerie

2015-2016.

DevOps, Agile Project Management, Scrum, IT Service Management (ITSM).

Functie: Interim Management consultant Servicemanagement. Klant: Semi-Overheid

2014-2015.

IT Service Management (ITSM), ITIL, Kanban, Scrum, Lean Six Sigma.

Beoordelen, ontwerpen en verbeteren delivery-organisatie (800FTE) en ITILv3-processen. Functie: Implementatiemanager, adviseur en procesarchitect. Klant: Media en communicatie

2013-2014. Verantwoordelijk voor inrichten servicemanagement; beoordelen, ontwerpen en verbeteren van de totale (800 FTE) delivery-organisatie (incl. de IT-unit) en ITIL 2011-processen. Lid kern-veranderteam dat de verandering initieert en begeleidt, en de projectorganisatie met alle procesrollen aanstuurt die de verandering operationeel vormgeeft. Praktisch gebruik gemaakt in het verandertraject van inzichten in o.a. ITIL 2011, governance, human factor en verandermanagement uit mijn boek ‘Designing and Transforming IT Organizations’.

Auteur boekenreeks Britse uitgever TSO.

2011-2015 Verantwoordelijk voor opleveren boekenreeks n.a.v. praktijkervaringen bij het ondersteunen van klanten.

  • Boek: Designing and Transforming IT Organizations (gepubliceerd)
  • Boek: Service Level Management and the Service Manager (gepubliceerd)
  • … others to follow …

Transitie IT-infrastructuur bij outsourcing. Functie: Servicemanager. Klant: Sector Industrie.

2012 Verantwoordelijk voor transitie van de dienstverlening van klant naar leverancier voor servicemanagement.

  • De leiding over het service management team en verantwoordelijk voor het klantcontact.
  • Service Level Afspraken en Procedures opgeleverd en vastgelegd in samenwerking met de klant.
  • Service-organisatie, servicemanagement-tooling en reporting voorbereid. Transitie gerealiseerd.

Voorbereiden Regieorganisatie op nieuw informatiesysteem. Functie: Servicemanager. Klant: Ministerie.

2011 Verantwoordelijk voor voorbereiden van regieorganisatie en het maken van afspraken met alle stakeholders.

  • Servicemanagement en service level management voorbereid op nieuwe dienst.
  • Transitieplan opgezet in overleg met de projectorganisatie, om het verandertraject te stroomlijnen.
  • Afspraken gemaakt met stakeholders van business, project en leveranciers. SLA’s en DAP’s bijgewerkt.

Impactanalyse nieuwe werken. Functie: Adviseur. Klant: Gemeente.

2011 Verantwoordelijk voor uitvoering impactanalyse nieuwe werkplekomgeving, en de rapportage daarover.

  • Houden van interviews en bepalen van consequenties. Eindrapport opgeleverd.

Volwassenheidsonderzoek beheer. Functie: Auditor/adviseur. Klant: Top 4-gemeente.

2011 Verantwoordelijk voor geven van inzicht in processen en organisatie, met een advies voor vervolg.

  • Adviesrapport volwassenheid en vervolg opgeleverd. Terugkoppel-sessie gehouden met alle betrokkenen.
  • Basis gelegd voor realisatie van quick wins en verbeterpunten om ICT-omgeving stabiel te houden.

Ontwerpen en implementeren functioneel beheer. Functie: Adviseur en verandermanager. Klant: Sector Industrie.

2009/2010 Verantwoordelijk voor het professionaliseren van de informatievoorzienings- en IT-organisatie. • Functioneel beheer en servicemanagement processen ontworpen en geïmplementeerd in verandertraject. • Coaching, training en begeleiding (proces)medewerkers. • Product en Diensten Catalogus opgeleverd. Klant-IT interface ontworpen.

Transitieteam leiden bij reorganisatie. Functie: Teammanager. Klant: Telecom

2009 Verantwoordelijk voor opzetten van transitie-team, aansturen van 10 teamleden en voorbereiden integratie. • Team opgezet, ingericht en werkend gemaakt. Teamleden begeleid en toegerust. Integratie voorbereid.

Ontwikkelen ITILv3 training. Functie: Ontwikkelaar. Klant: Zakelijke dienstverlening.

2008/2009 De ITILv3 Service Design-training ontworpen: sheets, cases, opdrachten en instructies opgeleverd.

Inrichten beheerorganisatie. Functie: Organisatieadviseur. Klant: Publieke sector.

2008 Verantwoordelijk voor professionaliseren van beheerorganisatie en effectiever maken inbeheername-proces. • Volwassenheidsmeting uitgevoerd en uitkomsten gepresenteerd. Advies over opzet beheerorganisatie. • Visie neergezet voor de beheerorganisatie en transitie; proces-, besturings- en organisatiemodel. • Transitieam voor inbeheername opgezet; medewerkers begeleid bij realisatie.

Professionaliseren Sourcing. Functie: Adviseur sourcing en delivery. Klant: Top 4 gemeente.

2007/2008 Adviseren klant en leverancier over governance van sourcing en ontwikkeling van tactisch beheer. • Sourcing-relaties en tactisch beheer ingericht. Audit en advies beheerorganisatie opgeleverd. • Tactische ITIL-processen, configuratieplan en Jaarplan 2008 voor de klant opgeleverd.

Maturity Scan/Audit I&A-organisatie Functie: Auditor IT-organisatie. Klant: Top 10 gemeente.

2007/2008 Uitvoering volwassenheidsonderzoek IT-organisatie, 6 ITIL-processen, applicatie- en functioneel beheer. • 13 interviews en afdelingsbrede internet-enquête gehouden. Visieworkshop gegeven voor het MT. • Eindrapport opgeleverd met resultaten, conclusies, aanbevelingen en een voorstel voor vervolg.

Assessment beheerorganisatie. Functie: Auditor en adviseur. Klant: Sector industrie.

2007 Verantwoordelijk voor uitvoeren MOF Assessment: volwassenheidsmeting en rapportage. • Interviews, analyse en rapportage volwassenheid IT beheer en bijdrage Microsoft Operations Framework.

Vormgeven Administratieve Organisatie (AO). Functie: Quality Consultant. Klant: Publieke sector.

2006/2007 Opleveren van ontwerp en prototype van het Handboek AO. Project opzetten en PID schrijven voor vervolg. • Alle meta-gegevens gedefinieerd voor besturing: het bedrijfs-, besturings-, organisatie-, en procesmodel. • Prototype Handboek AO opgeleverd met modellen, processen en verantwoordelijkheden. PID geschreven.

Uitvoeren beleidsonderzoeken. Functie: Beleidsadviseur. Klant: Publieke sector.

2006 Verantwoordelijk voor beleidsonderzoeken voor wensen voor informatievoorziening, en naleving eisen. • Onderzoek naleving Wet Bescherming Persoonsgegevens. Aanbevelingen zijn uitgevoerd. • Bevoegdheden-proces heringericht en registratie geïmplementeerd in tool SAP.

Borging kwaliteit insourcing. Functie: Consultant outsourcing. Klant: Publieke sector.

2005 Inrichten van insourcingsproces voor betere borging kwaliteit van dienstverlening aan klanten die outsourcen. • Ervaringsrapport en adviesrapport opgeleverd. Organisatie-verbetervoorstellen overgenomen door klant. • Sourcingsproces en verantwoordelijkheden zijn gedefinieerd en uitgewerkt voor insourcing van klanten.

Leiden van organisatie-verbeterproject. Functie: Projectmanager en consultant. Klant: Publieke sector.

2004/2005 Verantwoordelijk als projectmanager voor verhogen volwassenheidsniveau van de delivery-organisatie. • Adviseren van de ICT delivery-organisatie om dienstverlening aan klanten naar hoger niveau te tillen. • Projectmanager verbeterproject: aansturen deelprojectleiders. Implementeren processen en interfaces. • Processen zijn volgens plan naar het door de klant gewenste ambitieniveau gebracht.

Audit 10 beheerprocessen. Functie: Auditor. Klant: Publieke sector.

2004 Auditrappport opgeleverd en gepresenteerd. Ambitieniveau en vervolg in verbeterproject goedgekeurd.

Audit proces change management. Functie: Auditor. Klant: Publieke sector.

2003/2004 Kwaliteit van het proces beoordeeld. Auditrapport en aanbevelingen ter verbetering opgeleverd.

Uitvoeren reorganisatie. Functie: Deelprojectleider reorganisatie. Klant: Publieke sector.

2003 Als deelprojectleider verantwoordelijk voor overbrengen diensten naar andere afdelingen. • Diensten van opgeheven afdeling zijn adequaat overgenomen door andere afdelingen.

Implementeren ITIL-processen. Functie: Projectleider en consultant. Klant: Publieke sector.

2002 Operationele ITIL-processen geïmplementeerd in verandertraject en geadviseerd over inzet van de tool.

Inrichten Supplier Management. Functie: Consultant. Klant: Overheid.

2002 Advies opgeleverd hoe de organisatie kan worden getransformeerd voor adequater aansturen toeleveranciers.

Implementeren ITIL-processen netwerkbeheer. Functie: Projectleider en consultant. Klant: Overheid.

2001 Operationele ITIL-processen beschrijven, inrichten en geïmplementeerd voor netwerkbeheer. Tool ingericht.

Inrichten inkoopfunctie. Functie: Consultant tactische processen. Klant: Ministerie.

2001 Inkoop- en bewakingsfunctie ingericht van ICT-capaciteit naar de IT-leverancier toe.

Implementeren ITIL-processen. Functie: Projectleider en consultant. Klant: Telecom.

1999/2000 Operationele processen en SLM geïmplementeerd voor organisatie die netwerk beheert voor externe klanten.

Inrichten kwaliteitsmanagement. Functie: Kwaliteitsmanager. Klant: Ministerie.

1998/1999 Kwaliteitssysteem en de borging daarvan ontworpen en geïmplementeerd. Kwaliteitsbeleid opgesteld en Management geadviseerd. Operationele ITIL-processen en SLM geïmplementeerd. SLA/DAP opgeleverd.

Diverse functies bij diverse klanten: o.a. IT consultant, IT-beheerder, systeembeheerder.

1994-1997